”Gör en god gärning. Skaffa ett ligg.” Jag måste läsa budskapet två gånger för att fatta när uppmaningen på reklamskylten möter mig i mitt närmaste affärscentrum. Först blir jag lite småirriterad, sedan växer ilskan sig starkare.
När jag kommer närmare reklamskylten och läser hela budskapet inser jag att detta är RFSU:s kampanj mot hiv/aids i Zambia. Genom att köpa kondomer stöder man den kampen.
Då blir jag faktiskt lite mindre arg en stund.
Det är klart att det är lovvärt att om man nu ändå ska köpa kondomer, så kan man ju lika gärna passa på att göra en god gärning. Och kondomer är ju dessutom ett obestridligt verktyg i den kampen.
Men blir jag arg igen. Bara tanken på att ha sex för att göra en god gärning känns otroligt märklig. Det är svårt nog med sexualiteten för unga människor i dag. Att dessutom behöva ta ställning till att ha sex för en god gärning, typ välgörenhetssex, verkar heltokigt och är dessutom helt onödigt!
Även om jag som är vuxen förstår att budskapet är till för att skojsa till det lite och provocera lite, är jag inte helt säker på att det är så en 14-åring ser på det. En stor del av identitetsbyggandet sker genom reklambudskapen och hur ska man smälta det här budskapet?
Gör om och gör rätt – RFSU!
Cecilie
torsdag 21 juni 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar