Beställ boken Lev Livet Levande

Nu till introduktionpris 199 kr!! (Ord pris är 249 kr)

Beställ boken
här



torsdag 8 mars 2007

Får man lura sina barn? Javisst!

Under lång tid nu har jag och mina barn haft svårt att komma i tid till skolan. Varje dag har vi hastat in två minuter för sent. Det är ju förbålt, har jag tänkt, att det inte ska gå att lyckas med att komma två minuter tidigare i stället.
Jag har provat det mesta för att komma tillrätta med det här: Jag har tjatat! Jag har hotat! Jag har svurit! Jag har tvingat upp barnen tidigare på morgonen! Jag har givit dem frukost på sängen! Vi har tillsammans packat deras ryggsäckar och tagit fram alla deras kläder och gjort alla förberedelser kvällen innan!
Ingenting har lyckats.
Så då tänkte jag till slut att det bara återstår att lura dem.
Före helgen ställde jag om klockan i köket så att den går en kvart före normal tid. Det räcker med en snabb blick på den för att de ska inse att vi har BRÅTTOM! Något förvånade har de varit varje morgon då vi egentligen kommit iväg ”för sent” att ingen gått in ännu och att det i vissa fall varit så att vi kommit före fröken, till och med.
Hur hänger det ihop?
Min äldsta dotter hade ett föredrag som hon skulle göra häromdagen. Vi skulle komma fyra minuter sent, trodde hon, så hon hoppades att klassen skulle prata en stund innan det var dags. Men så kom vi ju tio minuter för tidigt och du anar inte hur lättad hon blev.
Faktum är att jag själv också blir lurad, och då fungerar det ju!
Prova själv får du se!

Cecilie

Inga kommentarer: