Beställ boken Lev Livet Levande

Nu till introduktionpris 199 kr!! (Ord pris är 249 kr)

Beställ boken
här



söndag 25 mars 2007

Hur lösa moraliskt dilemma?

I DN idag skriver Karin Boijs en intressant krönika om just ovanstående och ger några fiktiva problem och lösningar att välja på. Mycket intressanta att fundera över hur just jag skulle välja, eller hur just du skulle välja och varför.
Dessutom undrar jag om jag skulle välja samma lösning i verkligheten. För att ta ett av de exempel som nämns:

"en anhörig lider av en dödlig och sexuellt överförbar sjukdom. Du får veta att personen tänker gå ut på stan och smitta ner ett stort antal personer. (Det finns inga mediciner.)
Ditt val är att låta alla de främmande bli nedsmittade och dö, eller att själv döda din familjemedlem."

Här väljer tydligen de flesta att låta familjemedlemmen sprida smitta och död hellre än att döda familjemedlemmen.
I det här hypotetiska exemplet skulle jag absolut välja att sätta stopp för familjemedlemmen - dock vill jag ju inte döda en familjemedlem. Fast i exemplet är det ju enda möjligheten för att stoppa denne.
Jag skulle snabbt kunna komma på ett antal andra kreativa och mer humana lösningar för att sätta stopp för smittspridningen men det ska vi kanske bortse ifrån just när det gäller att lösa dilemman.
Det intressanta tycker jag är att det är så många som låter många främlingar dö hellre än en familjemedlem redan när problemet är hypotetiskt.
För jag tror ännu fler skulle backa OM det blev verklighet.
En ganska hemsk tanke faktiskt.
Fast det var intressanta exempel som jag tror man kan diskutera länge, engagerat och kanske upprört?
Det ska bli mycket intressant att höra vad andra tycker!
Kia
PS. Brevid artikeln på DN finns en länk till ett moraltest gjort av Harvard University - prova om du törs!

2 kommentarer:

Björn sa...

Problemet med moraltestet som DN länkar till är dels att det kräver att man läser engelsk text extremt snabbt (texten tas bort innan man avger sitt svar), dels att man inte får något "betyg". Jag vill veta om jag saknar moral:)

Redaktörerna sa...

Björn, jag håller verkligen med om att testet gick oerhört fort! Det fanns ingen betänketid eller möjlighet att läsa texten två gånger vilket var synd.

Intressantast är väl vilket betyg du själv skulle sätta på din moral?

I samma sekund som jag skrev det insåg jag att jag måste tänka efter själv och betygsätta min egen moral.
Nu fick jag allt lite att tänka på!
Kia