Beställ boken Lev Livet Levande

Nu till introduktionpris 199 kr!! (Ord pris är 249 kr)

Beställ boken
här



tisdag 6 mars 2007

Kom som du är och bli den du var tänkt att vara

Nu har högskoleverket kommit med ännu en rapport som talar om vilka yrken som vi borde satsa på inför framtiden. Bli gärna lärare, men inte för äldre barn, säger de. Läkare verkar alltid vara safe, medan det är sämre ställt för journalister, naturvetare och kulturarbetare.
För dem som läser hela artikeln som DN skriver om det här, så står det på slutet att detta bara är antaganden och att man kanske inte behöver lägga så stor vikt vid den här rapporten.
Men min erfarenhet när jag talar med unga människor är att de sällan läser så långt. Eller de kanske helt enkelt missar den där meningen. Speciellt tänker jag på de som inte är riktigt säkra ännu på vad de vill bli, men känner sig stressade att söka en utbildning.
I stället för att ta reda på vad ”just jag” verkligen passar för, följer man prognoserna och satsar på utbildningar som verkar vara ett ”smart val”. Jag känner så många som beklagar sig för att de gjort flera års bortkastade studier, och en hel del som gjort klart sina studier men vantrivs med sitt yrkesval. För de lyssnade på prognoserna i stället för på hjärtat.
Jag skulle vilja slå ett slag för ett återinförande av det som i bland benämns kallelse, eller kanske meningen med just mitt liv. Av den lilla rösten inuti som viskar vårt hjärtas lust. Förutom att den garanterat leder till ett yrkesval som fyller mitt innersta, gör den mig motståndskraftig för motgångar. För vet jag bara att jag är på rätt väg, kan jag utstå nästan vad som helst.
Ha en fantastiskt härlig dag!
Cecilie

Inga kommentarer: